Zásady územního rozvoje Zlínského kraje (ZÚR ZK) stanovují na silničním tahu nadmístního významu II/492 koridor veřejně prospěšné stavby jihovýchodní obchvat Luhačovic pod označením PK24. Koridor byl do ZÚR ZK převzat z Územního plánu velkého územního celku Zlínské aglomerace, který ZÚR ZK předcházel.
Z důvodu neustále se zhoršující dopravní situace na průjezdu lázeňským městem Luhačovice obdržel Krajský úřad Zlínského kraje požadavek na prověření uvedeného záměru v rámci územní studie, která bude podkladem pro případnou změnu územně plánovací dokumentace.
Silnice II/492 procházejíc středem lázeňského města je významným zdrojem hluku a znečištění ovzduší, a to i z důvodu, že je součástí mezinárodní trasy vedoucí na Slovensko a je tedy užívána z velké části tranzitní dopravou. Aktuální dopravní situace velmi negativně ovlivňuje jednak samotný pohyb občanů ve městě Luhačovice, ale především samotné lázeňství. Nejen z výše uvedeného vyplývá přirozená potřeba vybudování obchvatu, neboť současný stav s narůstající tranzitní dopravou a vzrůstajícím významem Lázní Luhačovice je neudržitelný.
Cílem územní studie bylo zhodnotit stávajících i nově zpracované podklady a navrhnout variantní řešení trasování koridoru pro jihovýchodní obchvat Luhačovic, a to jak v návaznosti na ZÚR ZK tak i v reakci na požadavky dotčených obcí. Při zpracování územní studie bylo nutno zohlednit přírodní, sociální i hospodářské podmínky, limity a hodnoty dotčeného území.
V rámci územní studie byly zpracovány tři varianty řešení obchvatu města Luhačovice. Jednotlivé varianty byly porovnány v souvislosti jednotlivých limitů území.
Z hlediska splnění požadavku odvedení tranzitní dopravy mimo město Luhačovice je nejvýhodnější varianta B, tedy odklonění dopravy již u křižovatky se silnicí II/490 u Biskupic. Z hlediska dopravní psychologie a směrového vedení trasy je nejvhodnější varianta B.
Vzhledem k tomu, že v rámci územní studie byl řešen koridor trasy bez podrobnějšího řešení inženýrských konstrukcí a geotechnických opatření, je na místě v dalším stupni PD – technické studii posoudit varianty B a C, a to především s ohledem na ekonomickou náročnost, kdy zásadním bodem bude odhad finanční náročnosti podrobněji zpracovaných geotechnických opatření. Limity území jsou pro varianty B a C přibližně stejné.
S ohledem na velký rozsah, není zveřejněna kompletní dokumentace. Nezveřejněné výkresy jsou k dispozici na odboru územního plánování a stavebního řádu, oddělení územního plánování.
![]() |
Průvodní zpráva | 2141,71 kB | |
![]() |
Výkres širších vztahů | 610,35 kB | |
![]() |
Hlavní výkres - varianta A | 4066,3 kB | |
![]() |
Hlavní výkres - varianta B | 5979,01 kB | |
![]() |
Hlavní výkres - varianta C | 4857,89 kB | |
![]() |
Podélný profil - varianta A | 634,98 kB | |
![]() |
Podélný profil - varianta B | 630,53 kB | |
![]() |
Podélný profil - varianta C | 595,79 kB | |
![]() |
Výkres záměrů na provedení změn v území | 9161,52 kB | |
![]() |
Koordinační výkres | 27447,04 kB |
![]() |
Vyhodnocení vlivu územní studie na životní prostředí | 5648,07 kB |
Zlínský kraj
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín