Přijetím zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách došlo ke změnám v postupu řešení stížností. Odbor zdravotnictví Krajského úřadu Zlínského kraje upozorňuje na ustanovení § 93 cit. zákona, zejména odst. 3, který řeší vlastní postup při vyřizování podaných stížností
§ 93 odst. 1)
Proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím
se zdravotními službami může podat stížnost
a) pacient,
b) zákonný zástupce pacienta,
c) osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel,
d) osoba zmocněná pacientem.
Stížnost se podává poskytovateli, proti kterému směřuje; tím není dotčena možnost podat stížnost podle jiných právních předpisů. Podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se stížnost týká, na újmu.
§ 93 odst. 3)
Poskytovatel je povinen
a) navrhnout stěžovateli ústní projednání stížnosti,pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné,
b) vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení; tuto lhůtu může odůvodněně prodloužit o dalších 30 dnů; jde-li o stížnost, k jejímuž vyřízení je nepříslušný, je povinen ji do 5 dnů ode dne jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu; o prodloužení lhůty a postoupení stížnosti je povinen informovat stěžovatele,
c) vést evidenci o podání stížností a o způsobu jejich vyřízení,
d) umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat si z něj kopie,
e) jde-li o šetření stížnosti příslušným správním orgánem, poskytnout mu na jeho vyžádání včasnou a nutnou součinnost; to platí i pro poskytovatele,který poskytl související zdravotní služby.
§ 93 odst. 4)
Poskytovatel lůžkové nebo jednodenní péče je dále povinen
a) vypracovat postup pro vyřizování stížností,
b) postup a informaci o možnosti podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (dle odst. 2) uveřejnit ve zdravotnickém zařízení na veřejně přístupném místě a na svých internetových stránkách.
Doporučujeme všem poskytovatelům postupovat při řešení podaných stížností v souladu s novou právní úpravou.
Zlínský kraj
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín