Základní principy navrženého podprogramu formou podpory malého rozsahu, který vychází z Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje (dále PRÚOZK), schvaluje Rada Zlínského kraje.
Obce, bez ohledu na velikost správního území a počet obyvatel, jsou povinny pořizovat územně plánovací dokumentaci v souladu s potřebami rozvoje obce. Tato povinnost vyplývá z ustanovení § 17 odst.1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen stavební zákon).
Pořízení územního plánu obce vyžaduje nejenom vysoce odborné znalosti, prokazované zkouškami zvláštní odborné způsobilosti, ale především pro obec samotnou vynaložení značných finančních prostředků. Podle ustanovení § 19 téhož zákona, náklady spojené s pořízením územně plánovací dokumentace hradí orgán územního plánování, který ji pořizuje, tedy obec. Obec sice může požadovat částečnou nebo úplnou úhradu nákladů na pořízení územně plánovací dokumentace od právnických či fyzických osob, ale jen tehdy, pokud pořízení bylo vyvoláno jejich výhradní potřebou. V minulých letech se na pořizování této dokumentace výraznou měrou podílel stát jednak přes rozpočty příslušných okresních úřadů a dále prostřednictvím Programu obnovy vesnice.
Podprogram na obnovu venkova, vyhlášený Zlínským krajem dne 7. 1. 2003, prostřednictvím Programového fondu navazuje na zaniklý státní Program obnovy venkova. Doba trvání tohoto podprogramu se předpokládá víceletá a z rozpočtu Zlínského kraje tak bude postupně uvolňována částka na jeho realizaci. Jednotlivé dotační tituly řešené v rámci tohoto podprogramu však možnost podpory obcím na zpracování územních plánů neumožňují.
Tato skutečnost vyvolala, především u menších obcí, velmi vážné finanční problémy a potíže. Pro jejich nedostatek dochází k situaci, že práce na nových územních plánech se nezahajují vůbec, a to i přes skutečnost, že mnoho územních plánů obcí již nevyhovuje současným požadavkům kladených na obsah a způsob zpracování územních plánů.
Skutečností rovněž je, že nový stavební zákon, který je v současné době ve stadiu projednávání, navrhuje, aby územní plány sídelních útvarů schválené před 1.7.1992, pozbyly své platnosti nejpozději uplynutím tří let od nabytí jeho účinnosti. Také územní plány sídelních útvarů, schválené po 1. 7. 1992, musí obec nahradit novým územním plánem nebo regulačním plánem, a to do pěti let od nabytí účinnosti tohoto zákona, jinak pozbývá platnosti. Územní plán obce a regulační plán schválený po 1.červenci 1998 lze do 5 let po dni nabytí účinnosti tohoto zákona podle něj upravit, v rozsahu provedené úpravy projednat a vydat, jinak pozbývá platnosti.
V současné době je na území ZK celkem 304 obcí. Z toho má schválený územní plán nebo rozpracovanou jeho část celkem 301 obcí, včetně obcí zapojených do Podprogramu na rok 2005 - 2006.Avšak přibližně 60% územních plánů sídelních útvarů bylo schváleno do roku 1998, tzn. že bude zrušeno do tří, resp. pěti let od nabytí účinnosti nového stavebního zákona. Odhadem tak může nastat situace, že v roce 2010 bude mít platný územní plán pouze cca 1/3 obcí na celém území Zlínského kraje.
Vzhledem k tomu, že schválený územní plán obce stanoví nejen základní urbanistickou koncepci a způsob využití území a jeho uspořádání, ale je i základním dokumentem usměrňujícím jakoukoliv investiční činnost v území, je v zájmu samotného Zlínského kraje zpracování nových územních plánů podpořit.
Zpracování a schválení územních plánů obcí pro celé území Zlínského kraje vychází i z Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje. Tento vrcholový strategický dokument Zlínského kraje byl schválen Zastupitelstvem Zlínského kraje dne 19. června 2002 a ve svém obsahu vyjadřuje rozvojové potřeby a stanovuje cíle, kterých chce Zlínský kraj v dohledné budoucnosti dosáhnout.
V roce 2004 proto orgány Zlínského kraje rozhodly o finanční výpomoci pro všechny obce na území Zlínského kraje vyčleněním finanční částky 2.500.000.- Kč.V rámci prvního ročníku „Podprogramuna podporu zpracování územních plánů obcína území Zlínského kraje“ pořídilo 13 obcí Zlínského kraje 1. etapu územního plánu obce – Průzkumy a rozbory, a to v digitální podobě, podle metodiky a požadavků Zlínského kraje. Následně jim byly vyplaceny dotace schválené Zastupitelstvem ZK v celkové výši 2.165.200 Kč. Rozdíl mezi vyčleněnou a vyplacenou částkou, tzn. 334 800 Kč byl převeden do dalšího ročníku podprogramu.
Na rok 2005 byla na další fázi této podpory vyčleněna orgány Zlínského kraje finanční částka 3.000.000.- Kč a dalších 334.800 Kč bylo převedeno z minulého ročníku (viz výše). Do „Podprogramuna podporu zpracování územních plánů obcína území Zlínského kraje (2005 – 2006)“ se přihlásilo 24 obcí a Zastupitelstvo ZK schválilo podporu pro 23 z nich v celkové výši 3.331.398 Kč. Konečný termín realizace projektů v tomto ročníku je 30. 11. 2006. V současné době (12/2005) jsou zrealizovány čtyři projekty.
Již zmiňovaná problematika náročného financování územních plánů obcí má obrovský dopad na obecní rozpočet, protože pořízení jednoho územního plánu přijde i tu nejmenší obec (dle počtu obyvatel i rozlohou) na min. 300.000.- Kč. Rovněž s ohledem na skutečnost, že obce do 2000 obyvatel (tj. 253 obcí) tvoří 83% z celkového počtu obcí Zlínského kraje, navrhujeme, aby finanční výpomoc ze strany Zlínského kraje v rámci tohoto podprogramu byla určena výhradně pro obce do 2000 obyvatel. Tato skutečnost je rovněž opodstatněná z toho důvodu, že podíl obyvatelstva v obcích do 2000 obyvatel tvoří ve Zlínském kraji více než 60%. Tento údaj, tzv. míra ruralizace, vychází z podkladů ČSÚ Praha z 1. 1. 2003.
Z celkového počtu územních plánů, které z důvodu nového stavebního zákona ztratí svoji platnost, tvoří 79% územní plány obcí do 2000 obyvatel.
Podprogram, ročník 2004 – 2005, (reg. č. MR 06-04)
K 30. listopadu 2005 byl úspěšně ukončen „Podprogram na podporu zpracování územních plánů obcí na území Zlínského kraje“ schválený Radou Zlínského kraje dne 9. 2. 2004. Jednalo se o podporu malého rozsahu z rozpočtu Zlínského kraje na zpracování Průzkumů a rozborů územního plánu obce v digitální podobě. Ke dni 22. 3. 2004 bylo podáno celkem 16 žádostí obcí Zlínského kraje o přidělení podpory. Zastupitelstvo Zlínského kraje na svém zasedání dne 23. 6. 2004 schválilo, na základě doporučení výběrové komise a Rady ZK, finanční dotaci 13 obcím Zlínského kraje v následující výši:
a) Obec Bílovice IČO 00290793 193 200,- Kč
b) Obec Kostelany n.Mor. IČO 00291048 168.000,- Kč
c) Obec Babice IČO 00290777 147.000,- Kč
d) Obec Salaš IČO 00362417 112.000,- Kč
e) Obec Rymice IČO 00544558 126.000,- Kč
f) Obec Tupesy IČO 00542393 184.000,- Kč
g) Obec Nedakonice IČO 00291153 193.200,- Kč
h) Obec Provodov IČO 00284378 176.000,- Kč
i) Obec Žlutava IČO 00284734 200.000,- Kč
j) Obec Chvalčov IČO 00488895 192.000,- Kč
k) Obec Starý Hrozenkov IČO 00291331 145.600,- Kč
l) Obec Ostrožská Lhota IČO 00291196 193.200,- Kč
m) Obec Komňa IČO 00207438 135.000,- Kč
Celková výše přiznaných a vyplacených veřejných podpor činí 2.165.200,- Kč
První ročník Podprogramu byl úspěšně uzavřen 30. 11. 2005 zrealizováním všech 13 projektů. Třináct obcí Zlínského kraje tak dokončilo 1. etapu územního plánu své obce - Průzkumy a rozbory, zpracované v digitální podobě podle pokynů a metodiky Zlínského kraje.
Podprogram, ročník 2005 – 2006, (reg. č. MR 06-05)
|
Obec |
IČO |
Kč |
a) |
Pozlovice |
00568708 |
196 588,- |
b) |
Topolná |
00291421 |
161 483,- |
c) |
Velehrad |
00291536 |
161 483,- |
d) |
Horní Lideč |
00303780 |
177 000,- |
e) |
Střelná |
00304310 |
147 500,- |
f) |
Francova Lhota |
00303755 |
147 500,- |
g) |
Dolní Bečva |
00303747 |
204 288,- |
h) |
Podolí |
00291242 |
100 000,- |
i) |
Popovice |
00291269 |
147 441,- |
j) |
Nezdenice |
00291161 |
129 889,- |
k) |
Mrlínek |
47934701 |
100 000,- |
l) |
Bystřice p. Lop. |
00290874 |
138 650,- |
m) |
Suchá Loz |
00291374 |
146 320,- |
n) |
Petrůvka |
68731957 |
118 000,- |
o) |
Lutonina |
00568601 |
100 000,- |
p) |
Modrá |
00362344 |
112 336,- |
q) |
Sušice |
00542261 |
125 080,- |
r) |
Kněžpole |
00291013 |
139 016,- |
s) |
Lidečko |
00304042 |
162 250,- |
t) |
Lačnov |
00303968 |
147 500,- |
u) |
Lužná |
00304077 |
177 000,- |
v) |
Slavkov |
00291315 |
130 591,- |
w) |
Březolupy |
00290840 |
161 483,- |
Cílem podprogramu je podpořit projekty, které nastartují proces zpracování územně plánovací dokumentace (dále ÚPD) - a to výhradně zpracování její první etapy - průzkumů a rozborů, s dodržením maximální efektivity a hospodárnosti vynaložených prostředků (zpracování v souladu s Pravidly pro zadávání dokumentů v digitální podobě vypracovanými KÚ ZK a s Jednotným postupem digitálního zpracování územního plánu obce (dále jen „metodika“) pro GIS Krajského úřadu Zlínského kraje)
Hlavní cíle podprogramu, které jsou zpracováním územních plánů obcí sledovány, se prolínají všemi funkčními okruhy Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje a jsou to:
Konečný příjemce - obec na území Zlínského kraje do 2 000 obyvatel
Územní vymezení - celé území Zlínského kraje
V rámci podprogramu lze očekávat zpracování územních plánů obcí, respektive jejich 1. etapy - průzkumů a rozborů - pro 15 - 25 obcí a tím zvýšení (usměrnění) investiční připravenosti částí území (obcí) Zlínského kraje a současně vytvoření podmínek a pravidel pro využívání území Zlínského kraje, které zajišťují jeho trvale udr-žitelný rozvoj.
Celková částka určená na podporu zpracování 1. etapy úz. plánů obcí 3.000.000,- Kč
Minimální částka podpory z tohoto podprogramu na jeden projekt 100.000,- Kč
Maximální částka podpory z tohoto podprogramu na jeden projekt 300.000,- Kč
Míra podpory přitom nesmí přesáhnout 80% celkových nákladů jednotlivých projektů.
Finanční spoluúčast žadatele musí být minimálně 20%.
Předpokládáme, že trvání podprogramu bude dvouleté a z rozpočtu Zlínského kraje bude postupně uvolňována částka na pokrytí potřeb vyplývající z tohoto podprogramu. Pro rok 2006 je na pod-program vyčleněno 3.000.000.-Kč.
Na zpracování územně plánovací dokumentace není možné využít finanční prostředky ze žádného strukturálního fondu.
Tento podprogram nevyžaduje pro svou přípravu a realizaci studie, školení nebo technickou pomoc.
V souladu se Statutem Programového fondu se na podprogramu podílí následující orgány:
Rada Zlínského kraje - schvaluje prováděcí dokumenty k podprogramu, jmenuje osoby podílející se na hodnocení a výběru projektů v rámci tohoto podprogramu, dále se také podílí s výkonným útvarem na monitorování a vyhodnocování podprogramu.
Odbor územního plánování a stavebního řádu - garant a výkonný útvar podprogramu.
Ekonomický odbor - uvolňuje finanční prostředky poskytované v rámci podprogramu a dohlíží nad dodržením správnosti evidence o příjemcích podpor a nad činností výkonného útvaru v procesu ověřování a schvalování nákladových faktur zahrnutých do projektů.
Obyvatelé obcí Zlínského kraje, firmy a instituce působící na území obce a potencionální investoři.
Předpokládaná realizace podprogramu je rozdělena do následujících fází:
· schválení podprogramu Radou Zlínského kraje 9. 1. 2006
· zveřejnění Výzvy k předkládání žádostí o poskytnutí podpory
a souvisejících dokumentů 25. 1. 2006
· příjem a evidence žádostí o poskytnutí podpory do 29. 3. 2006
· hodnocení, posuzování a výběr nejvhodnějších žádostí o poskytnutí podpory 27. 4. 2006
· schválení podpor pro úspěšné žadatele Zastupitelstvem Zlínského kraje 21. 6. 2006
· podpis smlouvy o poskytnutí veřejné podpory červenec 2006
· realizace projektů, příjem žádostí o vyplacení podpory
(včetně závěrečných zpráv), průběžné kontroly do 9. 11. 2007
· závěrečné kontroly a provádění plateb 30. 11. 2007
Hlavní hodnotící kritéria žádostí
Preferovány budou žádosti obcí, které:
1) nemají doposud zpracován územní plán pro své správní území nebo mají ÚPN schválený do 1. 7. 1992, eventuelně schválený ÚPN do 1. 7. 1998 (vychází se z přípravy nového stavebního zákona)
2) se nacházejí v území dotčeném změnou nadřazené dokumentace, tj. územních plánů velkých územních celků
3) leží v území, kde stávající zpracovaná územně plánovací dokumentace (schválená do roku 1998) obsahuje větší počet změn dle § 30 stavebního zákona
4) jsou součástí území významného z pohledu rozvojových záměrů kraje (dle územních plánů velkých územních celků, tj. ÚPN VÚC Zlínské aglomerace a ÚPN VÚC Beskydy)
5) leží v území postiženém povodněmi nebo v území s již stanoveným záplavovým územím
6) leží na území regionů postižených strukturálními změnami v průmyslu, vymezených v „Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje“, kapitola 5.1
7) leží na území regionů postižených strukturálními změnami na venkově a v zemědělství, vymezených v „Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje“, kapitola 5.2
Projekty v rámci podprogramu budou vybírány na základě Vyhodnocovací tabulky (součástí Informace pro žadatele), která obsahuje hodnotící kritéria (význam projektu, rozpočet, efektivitu nákladů a schopnost řízení).
Kvantifikované indikátory v rámci podprogramu:
Vstup : finanční prostředky ve výši 3.000.000.- Kč
Výstup: počet obcí se zpracovanou I. etapou ÚPD z území dotčeného změnou nadřazené dokumentace ...........tj. 5 obcí
počet obcí se zpracovanou I. etapou ÚPD z území významných z pohledu rozvojových záměrů kraje ...........tj. 4 obce
počet obcí se zpracovanou I. etapou ÚPD z regionů postižených strukturálními změnami v průmyslu a na venkově a v zemědělství ...........tj. 3 obce
počet obcí se zpracovanou I. etapou ÚPD z území postižených
povodněmi ...........tj. 3 obce
Výsledky: zvýšení % obcí s připravenou 1. etapou územního plánu, tj. průzkumů a rozborů - tím zvýšení investiční připravenosti území ..........tj. 5% obcí
Dopady: vytváření podmínek pro zvýšení počtu schválených územních plánů obcí a tím vytvoření podmínek a pravidel pro využití území Zlínského kraje, které zajišťují jeho trvale udržitelný rozvoj
Sankční opatření za nedodržení podmínek podprogramu:
V případě, že nemůže příjemce splnit závazky z projektu vyplývající, je povinen do 30 dnů vrátit poskytovateli veškeré finanční prostředky, které mu byly poskytnuty, ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Příjemce podpory je také povinen do 30 dnů vrátit veškeré finanční prostředky, které mu byly poskytnuty, pokud poruší zásadním způsobem podmínky smlouvy.
V případě, že příjemce podpory použije tuto podporu neoprávněně, může být sankcionován podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Neoprávněným použitím se rozumí použití prostředků v rozporu s podmínkami smlouvy.
Kontrolní opatření:
V souladu se Statutem Programového fondu a s vypracovaným plánem kontrol podprogramu provádí kontrolu realizace jednotlivých projektů tohoto podprogramu garant podprogramu, tj. odbor územního plánování a stavebního řádu. Garant podprogramu také vede souhrnnou evidenci kontrol a iniciuje nápravná opatření v případě zjištění nedostatků či pochybení. Ve Smlouvě o poskytnutí veřejné podpory jsou ustanovení o vrácení podpory a sankcích v případě porušení podmínek Smlouvy o poskytnutí veřejné podpory.
Zlínský kraj
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín