Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (dále také ADR – Alternative Dispute Resolution) je řešení spotřebitelských sporů bez zapojení soudů. Systém ADR upravuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen „zákon o ochraně spotřebitele“). Je užitečným nástrojem k řešení spotřebitelských sporů s podnikateli. Jedná se o alternativu k soudnímu řízení, které je pro spotřebitele v mnohém náročnější po časové, právní i finanční stránce.
Zákon o ochraně spotřebitele uvádí, že subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů jsou:
Výše uvedené subjekty vydávají závazné rozhodnutí (má obdobné účinky jako rozhodnutí soudu), které je právně vymahatelné a obě strany se výsledkem musí řídit. Nesplní-li podnikatel dobrovolně povinnost, kterou mu subjekt ADR uložil, může spotřebitel podat návrh na výkon rozhodnutí.
Další subjekt ADR stanovený zákonem o ochraně spotřebitele:
Ministerstvo průmyslu a obchodu pověřilo mimosoudním řešením spotřebitelských sporů dle zákona o ochraně spotřebitele tyto subjekty:
Subjekty uvedené v písmenech d) až g) směřují svoji činnost k dohodě, která je výsledkem řešení sporu formou konciliace. Tyto subjekty nemají pravomoc samy o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donutit. Tento postup může být přínosný zejména při řešení sporů se seriózními podnikateli, kterým záleží na svých zákaznících.
Zahájením mimosoudního řešení sporu u kteréhokoliv subjektu ADR není dotčeno právo stran sporu domáhat se ochrany práv a oprávněných zájmů soudní cestou.
Podrobnější informace o jednotlivých subjektech ADR naleznete zde:
Zlínský kraj
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín