ORP plní kompetence OÚ (viz část „Kompetence obecního úřadu“)
ORP je povinen zajišťovat preventivní činnost (§ 10 odst. 3 zákona SPOD)
- sledovat nepříznivé vlivy působící na děti a zjišťovat příčiny jejich vzniku;
- činit opatření k omezování působení nepříznivých vlivů na děti.
ORP je povinen zajišťovat poradenskou činnost (§§ 11 odst. 1, 12 zákona SPOD)
- pomáhat rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě;
- poskytovat nebo zprostředkovávat rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené;
- pořádat v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovu;
- poskytovat osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy;
- může uložit rodičům povinnost využít pomoc odborného poradenského zařízení, pokud rodiče:
- takovou pomoc dítěti nezajistili, ačkoliv takovou pomoc nezbytně potřebuje,
- nejsou schopni řešit problémy spojené s výchovou dítěte;
- je povinen po umístění dítěte do zařízení poskytnout rodičům pomoc spočívající zejména v pomoci uspořádat rodinné poměry, které by umožnily návrat dítěte do rodiny.
ORP činí opatření na ochranu dětí (§§ 14, 16, 17 zákona SPOD)
podává návrhy soudu:
- na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení spočívající v tom, že rodiče neprojevují zájem o své dítě;
- na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu;
- na nařízení ústavní výchovy;
- na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy;
- na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, na prodloužení doby trvání tohoto svěření a na zrušení rozhodnutí o svěření dítěte do tohoto zařízení;
- na vydání předběžného opatření u dítěte, jež se ocitlo bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny
- vykonává funkci opatrovníka a poručníka;
- činí neodkladné úkony v zájmu dítěte a v jeho zastoupení v době, kdy není dítěti ustanoven poručník nebo dokud se neujme své funkce.
Činnost ORP při svěřování dítěte do výchovy jiných osob než rodičů (§§ 19, 21 zákona SPOD)
- rozhoduje o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů, je-li dítě v ústavu nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc z rozhodnutí soudu nebo z vůle rodičů;
- rozhoduje o svěření dítěte do péče fyzické osoby, která má zájem stát se pěstounem, je-li dítě v ústavu nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc z rozhodnutí soudu nebo se souhlasem rodičů;
- přijímá písemný souhlas rodiče k osvojení dítěte;
- sleduje vývoj dětí, které byly svěřeny do péče jiných osob než rodičů;
- vyhledává děti vhodné k osvojení nebo svěření do pěstounské péče, vede jejich spisovou dokumentaci a kopii zasílá krajskému úřadu;
- vyhledává fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny, vede jejich spisovou dokumentaci a kopii zasílá krajskému úřadu;
- sleduje vývoj dětí, které byly svěřeny do péče jiných fyzických osob než rodičů.
Činnost ORP při výkonu ústavní a ochranné výchovy u dětí (§§ 28 – 30, 12 zákona SPOD)
- po právní moci rozhodnutí soudu o nařízení ústavní výchovy sjedná dobu a místo přijetí dítěte do příslušného zařízení pro výkon ústavní výchovy, přitom vyzve rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte o předání dítěte ve stanoveném termínu do zařízení, popřípadě s jejich souhlasem může zabezpečit sám umístění dítěte;
- nepodrobí-li se rodiče nebo jiné fyzické osoby odpovědné za výchovu dítěte rozhodnutí soudu, podá soudu návrh na výkon rozhodnutí;
- pravidelně navštěvuje dítě a jeho rodiče a to nejméně jednou za 3 měsíce;
- sleduje dodržování práv dítěte v zařízení, a to zejména rozvoj duševních a tělesných schopností dětí, zda trvají důvody pro pobyt dítěte v zařízení a zjišťuje, jak se vyvíjejí vztahy mezi dětmi a jejich rodiči;
- poskytuje rodiči pomoc spočívající zejména v pomoci uspořádat rodinné poměry, které by umožnily návrat dítěte do rodiny;
- ORP může vydat písemný souhlas s pobytem dítěte, kterému byla nařízena ústavní nebo ochranná výchova, u rodičů nebo jiných fyzických osob; při vydávání písemného souhlasu s pobytem dítěte mimo ústav přihlíží zejména k rodinnému a sociálnímu prostředí, v němž bude dítě pobývat; při pobytu dítěte u jiných fyzických osob než rodičů, prarodičů nebo sourozenců, posoudí jejich bezúhonnost.
ORP při péči o děti vyžadující zvýšenou pozornost (§ 32 – 34 zákona SPOD)
- působí proti opakovaným poruchám v chování a jednání dětí, zvláště pachatelům trestné činnosti;
- upozorňuje krajské úřady na potřebu pomáhat dětem, zejména propuštěným z ústavní , ochranné výchovy nebo výkonu trestu, při získávání možnosti pokračovat v další přípravě na povolání;
- spolupracuje s úřady práce;
- usměrňuje péči o děti podle programů péče o problémové skupiny dětí zpracovaných státními orgány, obcemi, pověřenými osobami;
- pomáhá dětem překonat problémy, které mohou vést k negativním projevům v jejich chování.
ORP je povinen v rámci sociálně-právní ochrany ve vztahu k cizině (§§ 35a, 36 odst. 2 zákona SPOD)
- vydat zákonnému zástupci dítěte potvrzení pro uplatňování nároku na výživné vůči povinné osobě žijící v cizině;
- podílet se na zajišťování návratu dětí z ciziny bez doprovodu tak, že učiní opatření potřebná pro převzetí dítěte a současně sdělit zastupitelskému úřadu, kým bude dítě na území České republiky při návratu převzato; může též dohodnout, že dítě bude převzato v cizině.
ORP je povinen v rámci sociálně-právní ochrany ve zvláštních případech (§ 37 zákona SPOD)
- činit po nahlášení OÚ o existenci dítěte-cizince bez jakékoliv péče či ohroženého na životě další nezbytná opatření směřující k jeho ochraně a neprodleně uvědomit zastupitelský úřad státu, jehož je dítě občanem;
- nezbytnými opatřeními, který činí, jsou:
- podání návrhu na nařízení předběžného opatření;
- podání návrhu na ustanovení poručníka nebo opatrovníka dítěte;
- podání návrhu na ústavní výchovu dítěte;
- zprostředkování umístění dítěte v azylovém zařízení.