Podmínky a způsob poskytování informací státními orgány a orgány územní samosprávy stanoví zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). K provádění tohoto zákona v podmínkách Krajského úřadu Zlínského kraje schválila Rada Zlínského kraje příslušnou směrnici, v níž je stanoven postup, který musí povinný subjekt dodržet a který je závazný pro všechny zaměstnance kraje zařazené Krajského úřadu Zlínského kraje.
Poskytování informací
1. Zákon rozlišuje dvojí způsob poskytování informací:
a) na základě individuálních žádostí,
b) zveřejněním.
2. Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.
3. Informace jsou poskytovány vyřízením žádosti, kterou podle zákona podala fyzická nebo právnická osoba (dále jen „žadatel“).
4. Vyřízením žádosti se rozumí:
a) poskytnutí informace (zpracování žádosti, vyhotovení a schválení obsahu informací, podepsání a vypravení poskytovaných informací elektronickou poštou nebo odeslání informací žadateli v jiné formě),
b) odkaz na zveřejněnou informaci,
c) vydání rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo o odmítnutí části žádosti a jeho odeslání žadateli,
d) odložení žádosti.
Kompetence k poskytování informací
Žádost o informaci doručenou kraji nebo Krajskému úřadu Zlínského kraje (dále jen „krajský úřad“) vyřizuje věcně příslušný odbor krajského úřadu dle kompetencí stanovených vnitřní normou – Organizačním řádem Krajského úřadu Zlínského kraje.
Poskytování informací zveřejněním
Ústní žádost o poskytnutí informace
Písemná žádost o poskytnutí informace
1. Písemné žádosti o poskytnutí informace lze podat:
a) osobním předáním žádosti na věcně příslušném odboru nebo na podatelně krajského úřadu,
b) poštou,
c) prostřednictvím elektronických komunikací.
2. Z písemné žádosti musí být jednoznačně zřejmé:
a) kterému povinnému subjektu je určena (Zlínský kraj, hejtman kraje, zastupitelstvo kraje, rada kraje,
krajský úřad, zvláštní orgán),
b) že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona,
c) kdo ji podává (fyzická osoba uvede jméno, příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu,
není-li žadatel přihlášen k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy
místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo, adresu sídla a
adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická
adresa).
2. Neobsahuje-li žádost náležitosti podle odstavce 2 písm. a) a b) a adresu pro doručování, není žádostí ve
smyslu zákona.
Vyřizování písemných žádostí
Žádost o poskytnutí informace je povinen vyřídit každý odbor krajského úřadu a o postupu při poskytování informace pořídit záznam do záznamového listu.
Forma poskytování informací
a) ústně (pouze v případě ústně podané žádosti),
b) písemně (elektronicky, poštou, faxem),
c) nahlédnutím do spisu za přítomnosti odpovědného zaměstnance věcně příslušného odboru, který na
žádost pořídí kopii nebo umožní žadateli udělat si poznámky, s omezením dle čl. 9 směrnice),
d) na paměťových médiích.
4. O formě poskytování informace rozhoduje podle obsahu žádosti věcně příslušný odbor, který informaci zpracovává, vždy je však povinen poskytnout informaci písemně, pokud o to žadatel požádá.
Úhrada nákladů za poskytnutí informace
a) platbou na příjmový účet kraje č. 2785972/0800 s uvedením variabilního symbolu 211110,
b) platbou v hotovosti do pokladny krajského úřadu,
c) poštovní poukázkou, přičemž žadateli musí být předána poukázka se všemi náležitostmi.
Zlínský kraj
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín